Pagina's

20-12-2017

Maria Magdalena

De kunstgeschiedenis is voor Karin Braamhorst een schatkamer waarin pareltjes te vinden zijn die zij wil delen met de wereld, ook over Maria Magdalena. Hans Stolp schrijft: Was Maria Magdalena maar een man geweest, dan zouden haar kennis, haar inzicht, haar wijsheid en haar liefde ons tot op de dag van vandaag tot voorbeeld dienen. Zo leert hij ons inzien hoe in het lot van deze ene vrouw het lot van alle vrouwen zichtbaar wordt. 

Maria Magdalena


Van koninklijke bloede was zij, fier en zelfbewust.
Vele bezittingen waren de hare: het slot Magdalum
bij Kapernaüm, een huis in Bethanië en onroerend 
goed in Jeruzalem. Ja, ze was een rijke vrouw.

Haar zuster heette Martha. Op een zeker moment
werd Martha ziek, omdat zij een bloeding kreeg. Maar zij werd
door Jezus Christus naar het lichaam genezen. Hij gaf
haar de ware vormkracht waardoor de bloeding stopte.

Haar broer heette Lazarus: hij maakte een driedaagse reis
door de geestelijke werelden en werd door Jezus Christus
ingewijd naar de geest. Door deze transformatie
verwierf hij zich een nieuwe naam. Johannes werd hij voortaan
genoemd, Johannes van Patmos en de Evangelist.

Maar Maria, zij was het die naar de ziel genezen werd.
Al haar donkere zielenkrachten, zoals angst, teleurstelling,
en onmacht werden door Jezus Christus omgevormd tot een
waardige zelfbewustheid en een belangeloze liefde.

Norea was haar naam, toen zij voor het eerst afdaalde
naar de aarde, Norea, de oudste dochter van Adam en Eva.
Zij was het die ons voorging naar de aarde: zij verbond zich
met het aardse leven en nam haar karma op zich. Maar
nu was het Christus die haar van haar verblinding bevrijdde.

Maria Magdalena blijft echter een mysterieuze en ongrijpbare vrouw en is daarmee dan ook: Maria Magdalena, de belichaming van de liefde.... Deze foto (die ik zelf vond) is voor mij een indrukwekkend beeld waar veel bij te voelen en te zien is. 



Hans Stolp schrijft verder: 

Als de vrouw, maar vooral als de belangrijkste leerlinge van Jezus Christus, stond zij zwijgend, dragend, in alle machteloosheid onder aan de voet van het kruis. Maar toen Hij opstond uit de dood, was zij – een vrouw - de eerste getuige van die allesbeslissende gebeurtenis: de opstanding. 

Zo werd zij de getuige van het verrijzenis christendom.  

Vele mensen worden zich in deze tijd bewust van haar. Waarom gebeurt dat eigenlijk? Wat zit daar achter? 

 Maria Magdalena werd door Jezus Christus bevrijd van de demonen in haar ziel. Zij roept ons op om - net als zij dat deed - onze ziel te reinigen en om te vormen, zodat de Geest, de Christus Zelf, in onze ziel geboren kan worden. Pas dan zal het verrijzenis christendom ook echt werkelijkheid worden! 

Maria Magdalena, eens ging zij ons als Norea voor op de weg van de afdaling naar de aarde tot in het hart van de materie. Maar nu roept zij ons op de gebondenheid aan de materielos te laten en de weg van de geest te zoeken, de weg die Christus Zelf ons wijst: Hij is het die ons tot Zich trekt. 

Maria Magdalena is – naast Moeder Maria – een van de meest intrigerende vrouwen uit het NT: ze duikt haast uit het niets op en staat op Paasmorgen in de schijnwerpers om daarna even snel te verdwijnen. Dat lot deelt zij met anderen: Nicodemus, Josef van Arimathea en Melchizedek bijvoorbeeld. Daarbij gaat het altijd om ingewijden die in die oude tijden meestal in het verborgene, op de achtergrond werkten. Alleen daaraan al kunnen we zien dat Maria Magdalena een hoge ingewijde is. Ook in de bijbel wordt dat in beeldtaal duidelijk gemaakt: Jezus heeft haar van zeven demonen bevrijd, ofwel haar de zeven inwijdingen gegeven (Zie Lucas 8:2)

De Legenda Aurea (een oud geschrift over heiligenlevens; het stamt uit de 13e eeuw en is gebaseerd op nog oudere overleveringen) vertelt over haar: Maria Magdalena ontleende haar naam aan de burcht Magdalum. Zij kwam voort uit een beroemde familie die afstamde van koningen. Haar vader heette Syrus, haar moeder Eucharia. Samen met haar broer Lazarus en haarzus Martha bezat Maria de burcht Magdalum die twee mijl van Kapernaüm verwijderd lag. Ook had ze bezittingen in Bethanië dat bij Jeruzalem ligt, en in Jeruzalem zelf.

Maria Magdalena vormde het middelpunt van een groepvrouwen die Jezus overal volgden op zijn rondreizen. Deverschillende evangeliën noemen daarbij wisselende namen,zoals Johanna en Suzanna, maar steeds is de naam van Maria Magdalena daarbij. Opvallend daarbij is dat al deze vrouwen de traditionele familiebanden loslaten om Jezus te volgen! 

Ze is een fiere vrouw, zelfbewust, beweeglijk en temperamentvol. Ze is waarschijnlijk de vrouw van Jezus Christus: Het Evangelie van Filippus noemt haar de gezellin vanJezus; -- Jezus kust haar vaak (zegt datzelfde Evangelie);-- Jezus mag alleen als rabbi optreden als hij getrouwd is;-- Ze zalft zijn voeten: een Joodse vrouw mag alleen de eigen man aanraken. Maar de nadruk in hun relatie ligt op het geestelijke vlak: na de opstanding noemt Maria Magdalena haar man Rabboeni: mijn Leermeester!  Als ze getrouwd waren, was hun huwelijk dus een verstandshuwelijk.

Maria Magdalena was in een vroeger incarnatie Norea, de oudste dochter van Adam en Eva. Ze was dus nauw betrokken bij de weg van afdaling. Maar nu gaat ze ons als Maria Magdalena voor op de weg van de vergeestelijking. Daarom is zij de eerste getuige van de Opstanding. Bij deze herschepping en vergeestelijking gaat een vrouw ons dus voor. Hadden we bij de afdaling naar de aarde vooral mannelijke krachten nodig, nu zullen de uitgesproken vrouwelijke krachten ons leiden!

Het geheim van Sophia

Sophia vertegenwoordigt het vrouwelijke aspect van God, zoals Jezus Christus het mannelijke aspect vertegenwoordigt. 

Sophia werkt op onze ziel in (als wij haar dat toestaan en mogelijk maken), terwijl Christus ons de geest of het hoger zelf schenkt. Sophia wordt vaak genoemd in de Nag-Hammadi geschriften (bijvoorbeeld in Het Wezen van de Machten en Begrip van Norea), maar ook in de bijbel. Denk aan het apocriefe boek De Wijsheid van Salomo, Spreuken 3 en Job 28. Alleen wordt de naam Sophia daar vertaald als wijsheid en daarom heeft de lezer(es) niet door dat het hierbij gaat om een hoog geestelijk wezen!

Sophia reinigt onze ziel en ons astrale lichaam. Een gereinigd astraallichaam houdt in dat de donkere krachten (angsten, woede enzovoort) ons niet langer gevangen houden. Daardoor komt er ruimte voor de geboorte het hogere ik. 

Een gereinigd astraallichaam heet Jonkvrouwe Sophia of de Maagd Sophia en betekent dus de gezuiverde of gereinigde ziel. Als moeder Maria (de moeder van Jezus) de Maagd Maria wordt Maria en Johannes onder het kruis genoemd, wil dat zeggen dat zij het kanaal op aarde voor Sophia is, ofwel een openbaring van Sophia is. Daarom werd en wordt Moeder Maria in esoterische kringen altijd Sophia genoemd.

Sophia bewerkt dus een reiniging van onze ziel: een Katharsis. In onze tijd is die mogelijk door meditatie, het verwerven van inzicht en innerlijke zuivering. Het gevolg van deze reiniging is dat ons astrale lichaam geestelijke zintuigen krijgt. Die kunnen wij echter nog niet gebruiken: ze moeten eerst afgedrukt worden in ons etherisch lichaam. En dat gebeurt dan weer door het doorleven van onze levenslessen, of bijvoorbeeld door het regelmatig lezen van de Proloog van Johannes (= hoofdstuk 1 van het Evangelie van Johannes). Het afdrukken van de geestelijke zintuigen in ons etherisch lichaam leidt tot helderziendheid: het schouwen tot voorbij de buitenkant. De kracht die dat bewerkt is de Heilige Geest. En dit gebeuren zelf wordt de Verlichting genoemd. Zó is het dus met Maria Magdalena gegaan: ze ontving de Verlichting en kon daardoor bij de Opstanding helderziend het opstandingslichaam van Jezus Christus waarnemen om op die manier de getuige van de Opstanding worden. 

Het Begrip van Norea vertelt over Norea: Er zal een tijd komen dat zij tot het Pleroma (= Lichtwereld) in zal gaan en niet langer in het tekort (= stoffelijke wereld) zal leven. Die overgang voltrekt zich dus in haar leven als Maria Magdalena.

De drie Maria s bij het kruis: Maria, de Moeder van Jezus, uit het Mattheüs-Evangelie; Maria van Klopas, de schoonzus van Moeder Maria (representeert zij de moeder van de andere Jezus, uit het Lucas-Evangelie?); en Maria Magdalena. 

Moeder Maria staat zwijgend aan de voet van het kruis. Volbewust draagt zij de pijn van haar zoon in het eigen hart mee. Zij is een incarnatie van Eva, was vele malen eerder op aarde (o.a. als Lao Tse King) en vertegenwoordigt de Sophia- kracht (zuivering) in het denkvermogen van onze ziel. 

Daarnaast symboliseert zij onze bewustzijnsziel, waarin het hoger zelf geboren wordt.

Drie Maria s uit een Kruisigingsgroep ca Meester van Rimini-Altaar Maria van Klopas vertegenwoordigt het gevoelsaspect van onze ziel, ofwel de Sophia-kracht in ons gevoelsleven. Anders gezegd: zij symboliseert de werkzaamheid van Sophia in onze verstands- en gemoedsziel. Maria Magdalena vertegenwoordigt het wilsaspect van onze ziel dat grotendeels nog onbewust in ons leeft. Ook vertegenwoordigt zij onze gewaarwordingsziel en de reiniging die Sophia daarin voltrekt. De drie Maria s samen symboliseren dus samen de reiniging die Sophia in de drie aspecten van onze ziel voltrekt. Maria Magdalena werd/wordt door de Rooms-Katholieke Kerk gezien als een overspelige. Maar in de oude inwijdingstraditie en daarmee ook in het Esoterisch Christendom betekent die term simpelweg de mens die in de wereld van de materie is gevallen en dus onder invloed van demonische krachten staat. Zo gezien zijn wij allen overspelig.

Met Maria Magdalena begint het nieuwe, Esoterische ofwel Verrijzenis-christendom. De belangrijkste gebeurtenis in het leven van Maria Magdalena is dat zij de eerste getuige van de opstanding van Jezus Christus was. Alle vier de evangeliën berichten daarover! Zo vertelt bijvoorbeeld Marcus in zijn evangelie (16 : 9): Toen Hij s morgens vroeg op de eerste dag van de week was opgestaan, verscheen Hij eerst aan Maria van Magdala, van wie Hij zeven boze geesten had uitgedreven... Omdat Jezus de zeven boze geesten had uitgedreven - d.w.z. haar ziel gereinigd had - had Maria Magdalena geestelijke ogen gekregen en kon zij nu als eerste de opstanding waarnemen. Ofwel: om ons bewust te worden van de opstanding van Christus en Hem in onze ziel te laten opstaan, is er eerst een reiniging van onze ziel nodig!

Het christendom van Maria Magdalena is een Verrijzenis- christendom(of graalchristendom) , waarin het gaat om de herschepping van mens en aarde een transformatie die door de opstanding van Jezus Christus mogelijk is geworden. 

Het kerkelijke christendom was/is echter een Kruis-christendom, waarin de nadruk op het lijden ligt. Essentieel voor het verrijzenis-christendom is deze uitspraak van Jezus Christus uit het Evangelie van Johannes (12 : 32): Als Ik van de aarde verhoogd ben, zal Ik allen tot Mij trekken. -- In deze tijd verschijnt Christus vanuit de etherische wereld aan steeds meer mensen en roept hen wakker: iedereen die dat overkomt, gaat anders leven en denken. 

Dat zal de komende 3000 jaar doorgaan, net zolang tot iedereen die daarvoor openstaat, wakker geroepen is. -- Vervolgens zal Christus de astrale wereld binnengaan en van daaruit aan de mensen verschijnen. -- En tenslotte zal Hij het Devachan of de Lichtwereld binnengaan en de mensen van daaruit verschijnen en hen op een nog intensere manier wekken en tot Zich trekken. Dát is het groeiproces dat begint met de verrijzenis en waarvan Maria Magdalena de grote getuige of profetes is. 

Zo werd Maria Magdalena de moeder van het Esoterische Christendom dat in deze tijd in de openbaarheid treedt. Het Evangelie van Johannes vertelt over de verschijning van de opgestane Christus aan Maria Magdalena: En Maria stond buiten dichtbij het graf, wenende. Terwijl ze dan weende, boog zij zich voorover naar het graf, en zij zag twee engelen zitten, in witte kleren, één aan het hoofdeinde, en één aan het voeteneinde, waar het lichaam van Jezus gelegen had. En zij zeiden tot haar: Vrouw, waarom weent gij? Zij zei tot hen: Omdat zij mijn Heer hebben weggenomen en ik weet niet, waar zij Hem hebben neergelegd. Na deze woorden keerde zij zich om en zag Jezus staan, maar zij wist niet dat het Jezus was. Jezus zei tot haar: Vrouw, waarom weent gij? Wie zoekt gij? Zij meende dat het de hovenier was, en zei tot Hem: Heer, als gij Hem weggedragen hebt, zeg mij dan, waar gij Hem neergelegd hebt en ik zal Hem wegnemen. Jezus zei tot haar: Maria! Zij keerde zich om en zei in het Hebreeuws: Rabboeni, dat wil zeggen: Meester! Jezus zei tot haar: Houd Mij niet vast, want Ik ben nog niet opgevaren naar de Vader; maar ga naar mijn broeders en zeg hun: Ik vaar op naar mijn Vader en uw Vader, naar mijn God en uw God. Maria van Magdala ging heen en boodschapte de discipelen dat zij de Heer had gezien en dat Hij haar dit gezegd had.

Let op: Maria keert twee keer om = een bekering. Pas dan kan zij de Opgestane schouwen. De dode wegnemen mag alleen de eigen familie/vrouw/ man. Houd Mij niet vast: Jezus Christus moet nu opstijgen naar de geestelijke wereld om ons straks tot Zich te kunnen trekken, maar Maria Magdalena moet hier op aarde het Esoterische Christendom voorbereiden. Dat zij de Heer had gezien en dat Hij haar dit gezegd had: deze woorden zijn de vaste aanduiding voor een apostel! Oftewel het wachtwoord van de apostelen. Maria Magdalena is dus een apostel!

Maria Magdalena gaat naar Frankrijk In de Legenda Aurea (1255 na Chr.) wordt verteld dat Maria Magdalena samen met Lazarus, Martha, Maximinus en anderen naar Frankrijk vaart. In Marseille komen ze aan land. Maria predikt daar, bekeert de koning en zijn volk en doet een wonder. Daarna kiest het volk Lazarus als eerste bisschop van Marseille. 

Maar Maria trekt verder: naar Aix en Provence. Na haar prediking wordt Maximinus daar de eerste bisschop. 

Weer trekt Maria verder en trekt zich terug in een grot bij St. Baume. Ze sterft in Aix en wordt daar ook begraven, maar haar gebeente werd later naar de kathedraal van Vezelay overgebracht. 

De reis van de ziel Het Evangelie van Maria Magdalena (gevonden in 1896) beschrijft de reis van de ziel. Dat houdt zowel de reis van de ziel na de dood in, als de geestelijke ontwikkeling die een mens doormaakt die werkt aan zichzelf. Daarbij moet de mens volgens dit Evangelie de strijd aangaan met zichzelf, met de krachten die leven in de eigen ziel. Maria de Groot zegt dat de zeven demonen die wij en dan met name vrouwen in onze tijd - in onze ziel bestrijden moeten, de volgende zouden kunnen zijn: onderworpenheid, afhankelijkheid, onzekerheid, schuldgevoel, faalangst, seks-object te zijn en onderlinge rivaliteit.

Maria Magdalena, Moeder van het esoterisch Christendom 
THEMA-DAG Stichting de Heraut - Hans Stolp 2017

Voor mooie afbeeldingen en delen die ik niet kon kopiëren zie link: 

https://docplayer.nl/50506014-Thema-dag-maria-magdalena-moeder-van-het-esoterisch-christendom-christ-with-mary-magdalene-west-nave-kilmore-church-isle-of-mull.html 



Tenslotte: 

Dialoog komt van ‘vanwege’ (dia) en ‘woord’ (logos). 

De dialoog wordt beschouwd als de koninklijke weg naar wederzijds begrip, als brug om conflicten te overbruggen, voorwaardenscheppend voor onze menswording. 

De dialoog creëert verbondenheid, gebaseerd op wederzijds respect. De dialoog zoekt naar nieuwe vormen van samenleven en humaniteit. 

Als je je hart opent, ga je er altijd op vooruit, nooit op achteruit.

Geen opmerkingen: