Pagina's

14-12-2024

herstory

 Het weven met kleuren is als een weven met draden. Levensdraden dragen een eigen geschiedenis, de mens weeft nog altijd verder, mens in wording. Wat draagt herstory hieraan bij? 

Hoe herstellen we het Maria geheim in onze ziel?

Na de lange periode van de Madonna cultus ging bij het Concilie van Constantinopel in 869 de drieheid, de drieklank van het volledige menselijke wezen lichaam-ziel-geest verloren. Het dogma voortkomende uit het concilie van Constantinopel is daarmee een logisch vervolg op dat van Nicea. Wat vooral verloren geraakte is het weten dat Maria, het eeuwige oerbeeld van de mensenziel, beschouwd werd als de draagster van de heilige geest. Van toen af werd de samenhang van Maria met de heilige geest geheel vergeten, reden dat vandaag de dag veel mensen niets begrijpen van het hogere zelf.

Het wezensdeel van de geest is nog niet in de mens geïncarneerd, maar zweeft nog boven ons. Ons echte wezen ligt nog in de toekomst,

De meesten van ons leven al sinds voorchristelijke tijd met een religie van een godheid die sterft en opstaat. In Egyptische streken Osiris genoemd en in de Phoenische regio's Adonis. De opgestane werd vereerd in de jaarlijkse cultusfeesten in samenhang met de natuur. Het sterven en opstaan van deze god daalde uit de hemel neer en wordt mens.

Al veel eerder daalde een ander wezen uit de hemel op aarde neer en ook zij spiegelt zich in de menselijke gedaante, nl. van Maria. De oude Egyptenaren zagen haar als de godin Isis met haar zoon Horus en in het verre oosten kende men haar als maagdelijke moedergodin. 

Het mysterie van de dood volgde op het mysterie van de geboorte. De godin die baart is dan ook de andere pool van de mensheid mysteriën.

Voorafgaande aan de Maria-afbeeldingen van Rafaël zijn in het avondland zo goed als geen Maria beelden van vóór het jaar 1000 na chr. Eenvoudigweg omdat men nog van het geheim wist. Dat zeer heilige geheim was te groot om over te spreken, laat staan dit in beelden vorm te geven ging over de samenhang tussen Maria en de heilige geest. 

Soms zie je beelden met de drieheid van de Vader, de Zoon en Maria als een echo van dit oude geheim, velen weten inmiddels niet meer wat de heilige geest en nog veel minder wie Christus is. Dat is zelfs sprake is van een oude heilige geest en een nieuwe heilige geest is nog onbekender. Het genezende van de helende geest heeft alles te maken met het thema van de vrouwelijke mens in het algemeen. De mensheid heeft er moeite mee het heilige dat haar gegeven is te bewaren. Toch werkt het Mariamysterie nog steeds door in het wezen van de vrouwelijke mensen van deze tijd. 

Het Maria geheim draagt een kosmische vergelijking met het geheim van de maagdelijke Moeder wat inmiddels op de aarde zelf betrokken is geraakt. We spreken immers in onze tijd over Moeder Aarde. 

Veel verhalen uit de mythologie tonen ons de geheimen van de vrouwelijke mensenwezen wat de oudste geheimen van het wezen van de mens heeft bewaard. Nog steeds is te herkennen dat in de mannelijke mens meer het aardse en inde vrouwelijke mens tot op zekere hoogte meer het hemelse wordt uitgedrukt. Hoe verder we in de geschiedenis teruggaan zien we dat niet het patriarchaat maar het matriarchaat, het moederrecht, de toon aangeeft. Vrouwen gaven leiding die beruste op de vrouw als geestdrager. 

Als we gaan weven, wat zien we dan? 



Het is een misverstand dat Adam er het eerste was en daarna pas Eva. Adam is niet de man, Adam is de mens. Bij de scheiding van zon en maan en dus ook van de scheiding der geslachten ontving Eva de heilige geest. De eerste zoon die Eva baarde was Kaïn, een geest-zielenwezen wat boven haar zweefde en woning neemt in de lichamelijkheid die zich in haar schoot voorbereidt. 

Een vrouw kan moeder worden door op haar manier te ontvangen, waardoor zij in de begintijden van de mensheidsontwikkeling tot draagster van de geest werd. Het vrouwelijke ontvangen is niet hetzelfde als luisteren of horen; het gaat over processen van baren, van leiderschap en van getuige zijn in het waarnemen van wat er als eerste kiem van bewustzijn is ingeplant. Het vermogen om de dromen vormt namelijk de kiem van het geheugen waardoor het begin van morele begrippen inzicht biedt met een onderscheidingsvermogen van wat goed en wat kwaad is. In de toekomst zal in het denkvermogen van de gehele mensheid het principe van het eeuwig vrouwelijke ingang vinden, wat vanzelf helemaal niets met het onderscheid tussen man en vrouw te maken heeft. Mensen zijn enorm intelligent geworden, maar hebben geen wijsheid meer. 

Het Maria geheim is, zoals je nu hopelijk begrijpt, nauw verbonden met de wijsheid op aarde, de spirituele kant van het Maria mysterie, dat zijn oeroude geschiedenis heeft wat nu op een nieuw niveau heroverd mag worden. 

Als we spreken over de taal van de Godin beschrijven we een cyclus van drie verschillende fasen die de namen van kleuren mochten ontvangen. De witte, de rode en de blauw/zwarte fase als taal van het Goddelijk Vrouwelijke kun je bij verschillende kunstenaar nog terugvinden. De Godin van Transformatie kent de afbraakprocessen, maar ziet ook de zaden voor een nieuwe creatieve cyclus ontkiemen. Het goede en het kwade. 


In de witte fase zien we het beeld van de moeder met het kind, meestal als Madonna, als Mater Domini of als Moeder Gods die inspireert en geworteld is in het beeld van de oude Egyptische koninging met de donkere huid, Isis met haar zoon Horus - een beeld wat in het collectieve bewustzijn van de mensheid zit ingeprent en zich tot ver buiten de wereld van religie of christelijke wereld uitstrekt.

Leonardo da Vinci zag haar al als een wevende vrouw.....


                        


Overweeg eens wat dat 'op schoot zitten bij de Maagd' voor jou aan betekenis in zich draagt. 

Sta eens toe hoe het als het landschap en de omgeving die we overal om ons heen waarnemen en elke, werkelijk elke gebeurtenis in ons leven beïnvloed. Kun je ervaren dat ons leven vervlecht is met de schoot van de Godin zoals een embryo zich in de baarmoeder nestelt om zich te ontwikkelen en zo de goddelijke essentie uit te breiden?

Zo kunnen we spreken over de verschillende generaties van de Godin. Als Moeder Aarde transformeerde ze de Drievuldige Godin om vervolgens de Moeder van de verschillende religies te worden: de boeddhistische Tara, de Chinese Kwan Yin en de christelijke Maria. Dochters en kleindochters van Moeder Aarde die in het proces van wedergeboorte dochter van Gaia genoemd mag worden. 

Het cyclische van de Godin vinden we terug in de natuurlijke opvolging van de witte, de rode en de blauw/zwarte fase van de Drievuldige Godin. Deze fasen vind je vanzelf ook in het ritme terug van de zevenjaarsfasen van de levensloop met betrekking tot het denken, voelen en willen of zo je wil in de onderlinge verschillen tussen landen en werelddelen die immers net zo goed verbonden zijn met het denken, voelen en willen. Het is leerzaam om te ontdekken welke krachten dominant zijn....

In de levensloop staan de eerste 3x7 jaar voor de opbouw van het fysieke lichaam, het etherische lichaam en het astrale lichaam (willen, voelen, denken) . De volgende 3x7 jaar ontvangt de ziel het vermogen zich als het ware te ‘verpoppen’ en volgt hierin de gespiegelde eerste 3x7 fasen. Dus van denken, denken en voelen verbinden  en de wilskracht om meesterschap te vinden. 

De verschillende ontwikkelingsstadia als 'etages' van de ziel in de levensloop in relatie tot de kleuren binnen het Maria mysterie worden ook wel de gewaarwordingsziel (of ervaringsziel) genoemd, de ‘verstandsziel’ en de bewustzijnsziel' genoemd. 



Met de bewustzijnsziel ben je in staat naar jezelf te kijken alsof je naar een ander kijkt. Het is de fase van het zich ontvouwen waarbij de kosmische rol van de ziel kan gaan oefenen te bemiddelen tussen uitersten. Enerzijds de ziel en anderzijds de goddelijke kern, het 'hogere zelf' van de mens, vaak voorgesteld als het zichtbare en het onzichtbare of als hemel en aarde waarbij het verbindende principe van het Goddelijk Vrouwelijke in de mens als deeltje van de universele godin resoneert.

In de mythologie zijn hier veel verhalen over te vinden, zoals de mythe van Orpheus en zijn geliefde Eurydice (de innerlijke godin), maar ook b.v. in De Divina Commedia van Dante Alighieri en zijn geliefde Beatrice en zijn denkbeeldige reis die hem naar de Hel, de Louteringsberg en het Paradijs voert. 

Voor mij is inmiddels ook Saskia, de vrouw van Rembrandt van Rijn verbonden met bovenstaande. Saskia van Uylenburg, de zeer beminde vrouw van Rembrandt, de beroemde schilder uit de 17e eeuw figureerde vaak als model op zijn schilderijen, zij stierf op jonge leeftijd wat een ommekeer bracht in het leven van Rembrandt. Na haar dood verscheen ze nog eenmaal op het meest bekende doek van de meester (die de bewustzijnziel als tijdperk inluidde!) in de nachtwandeling die wij kennen als 'de Nachtwacht' - het doek is in het sterfjaar van Saskia geschilderd in opdracht van de schuttersgilde en mocht je het schilderij van dichtbij kunnen bekijken ga eens op zoek naar haar in haar kinderlijke gedaante. Het is Saskia, die je kunt ontwaren als innerlijk licht temidden van de drie kleuren: wit, rood en blauw/zwart als traditionele kleuren van de Godin. 


Let op de drie fasen van de inwijdingsweg. De ziel is de intermediair tussen hemel en aarde en ons hoger IK, het geestwezen staat aan het stuur; een groots lichtwezen dat een piepklein onderdeeltje is van het kosmische bewustzijn. 


verder lezen:

Emil Bock: Maria, een drievoudig geheim

Marko Pogacnik: Dochter van Gaia

https://www.esoterischchristendom.nl/maria-en-het-mysterie-van-de-heilige-geest-119.html 

Zeventien honderd jaar Nicea - De Wereldraad van Kerken werkt aan een feestelijke herdenking van het oecumenische concilie van Nicea in 2025 in oktober 2025.

Jacob Slavenburg - Het Maria Magdalena Mysterie

Maria Magdalena uit de verf  -  Danielle van Dijk

https://www.zonnejaar.nl/de-hemelse-sophia-michael-christus-antroposofia-255.html




Geen opmerkingen: