De ontmenselijking, de haat, het onbehagen en de vernietigingsdrang neemt toe in tijden waarin de totalitaire verleiding van fascisme, nazisme en communisme mensen doet leven als in ballingschap. Het donkere van deze tijd doet velen verlangen naar lichter leven. Maar wat is de waarde van het licht werkelijk...?
Alicja Gescinska neemt de lezer in haar boek mee op een woelige en filosofische reis door de vorige eeuw.
In tien biografische portretten laat ze zien wat de mensheid kan leren van even moedige als intelligente vrouwen: Rosa Luxemburg, Anna Achmatova, Edith Stein, Hannah Arendt, Martha Gellhorn, Simone Weil, Jeanne Hersch, Etty Hillesum, Barbara Skarga en Judith Shklar.
Wie is Alicja Genscinska?
De Pools-Belgische filosoof en schrijver Alicja Gescinska werd geboren in Warschau. Ze verliet Polen op haar zevende, de familie vestigde zich in het Oost-Vlaamse dorp Lede.
‘Al op jonge leeftijd heb ik een antwoord moeten vinden op vragen over mijn identiteit: wie ben ik, wat doe ik hier, waar kom ik vandaan, waar wil ik heen?’ Misschien is haar liefde voor filosofie daar begonnen, stelt ze, in haar kindertijd, toen ze een oneindige keten aan schijnbaar simpele vragen wilde beantwoorden waarvan elk antwoord nieuwe vragen met zich meebracht. Veel van die vragen galmen na in haar filosofisch werk; ze zijn het begin van de zoektocht geworden die haar op de weg heeft gebracht die ze nu nog steeds bewandelt en waar ze soms nog op verdwaalt. Je kunt op zoek gaan naar het boek maar ook onderstaande lezen, daar moet je dan wel even voor gaan zitten.
Heb je je weleens afgevraagd hoe het nu zit met goed en kwaad. Het uitgangspunt bij deze vrouwen is niet dat de mens zelf intrensiek goed of kwaad is, maar dat in ieder mens het goede en het kwade ligt besloten en dat je leert als mens van goede wil keuzes te maken op basis van dit onderscheid.
Etty Hillesum die je wellicht kent van haar dagboeken schrijft: Wij hebben ‘alles en alles’ in ons en staan uiteindelijk zelf voor een keuze. Een keuze tussen goed en kwaad.
https://www.cahiersettyhillesum.org/over-goed-en-kwaad-in-etty-hillesum-en-carl-gustav-jung/
Je kunt er dieper induiken met het boek van Lotte Bergen
Het verweer van Etty Hillesum tegen het nazisme
Sporen van agency in haar dagboeken en brieven uit Amsterdam en Westerbork, 1941-1943
liever lezen over het vrouwelijke of zo je wil het moederschap als hoger ik?
De Franse schrijfster Marie Darrieussecq zag een schilderij van een liggende, naakte vrouw met een baby aan de borst. “Alles wat ik wist toen ik naar dat schilderij keek, was dat ik nog nooit zoiets had gezien. Een vrouw die zo werd afgebeeld, in 1906 bovendien. Wie was Paula Modersohn-Becker?”
https://duitslandinstituut.nl/artikel/26100/dia-leest-hier-zijn-is-heerlijk
Het moederschap is een thema wat je niet los kan zien van je vrouwbeeld en de ontwikkeling daarin. Het moederschap in de kunstgeschiedenis heeft inmiddels de gedaante aangenomen die zich toont in beelden en vormen van intimiteit.
https://www.historicalwomenproject.nl/post/recensie-het-moedermodel

Geen opmerkingen:
Een reactie posten