Het is misschien wel het eerste werk van Rembrandt, een serie over de zintuigen. In de reeks De vijf zintuigen is de kiem van zijn latere werken al gelegd. In de zestiende en zeventiende eeuw waren allegorische voorstellingen zoals de Allegorie van de vijf zintuigen bijzonder
geliefd. Het thema van de zintuigen ontstaat in de middeleeuwen, maar komt met name voor in de kunst van de 16de en 17de eeuw. Hier kun je de panelen bewonderen: https://www.museumkijker.nl/reunie-rembrandts-vroegst-bekende-schilderijen-vier-zintuigen-rembrandthuis-vier/ De zintuigen worden aanvankelijk weergegeven in de vorm van personificaties, voorwerpen of dieren. In voorstellingen van de vijf zintuigen schuilt dikwijls een morele boodschap. Als je erop let zul je vaker de vijf zintuigen herkennen in de schilderkunst, allemaal op een eigen manier verbeelden ze: Tastzin, Reukzin, Gehoor, Zicht en Smaakzin.Het Nederlands is een Indo-Europese taal, evenals het Latijn.
Wat kunnen we zien als we ons verdiepen in deze werken met hulp van de zeven vrije kunsten?
Zien - waarvan gezicht is afgeleid - is het ‘volgen met de ogen’ die tot de betekenis ‘zien’ heeft geleid. Evenals zien is ook horen een erfwoord in onze taal. Het is niet ontleend aan een andere taal. In alle Germaanse talen komt het voor, met de nodige klankvariaties, zoals in het Duitse hören en het Engelse to hear. Luisteren is de actieve variant van horen. Ruiken hangt samen met rook. Geur stijgt op, net als rook en kan aangenaam, maar ook onaangenaam zijn. De smaak zonder de reuk is zeer beperkt.
Proeven is een leenwoord. Het Nederlands heeft het al heel vroeg - vóór 1200 - overgenomen van het volks-Latijnse provare of het Oudfranse prover. De basis is het Latijnse probare, waar ook proberen vandaan komt. We proeven met onze smaakzin.
De tastzin is het vijfde zintuig. Tasten is ontleend aan het Oudfranse taster, dit kreeg de betekenis van voelen. Het werkterrein van de tastzin ligt aan de oppervlakte van het hele lichaam. Het gaat om grensbeleving nodig voor een realiteitsbesef. Dit is de basis voor het ontwikkelen van verdere vaardigheden waaronder het rekening houden met anderen.
Een zesde zintuig bestaat niet, omdat intuïtie geen orgaan is, maar voor velen wel degelijk een zesde zin. Het woord 'zin' van zintuig betekende aanvankelijk ‘weg, gang, reis’ en vinden we terug in 'gezin' - het samen reisgenoten of huisgenoten zijn. In het latijn is een werkwoord dat verwantschap vertoont met 'zin' nl. het werkwoord 'sentire' - voelen of waarnemen maar ook sensibel sensitief is afgeleid.
De latijnse school en letterenstudent
Het Nederlands is een Indo-Europese taal, evenals het Latijn. Rembrandt was zeven jaar toen hij naar de Latijnse School ging, van 1616 – 1620. Na de Latijnse school schreef Rembrandt zich in mei 1620 op veertienjarige leeftijd als letterenstudent in op de universiteit. Studenten moesten zich jaarlijks opnieuw laten registreren in zogenoemde recensielijsten. De lijsten uit de eerste helft van de zeventiende eeuw zijn niet bewaard gebleven. Alleen het volumen inscriptionem van 1622 bestond nog, daar is zijn naam te vinden: “Rembrandus, Hermanii.
Op de Latijnse school werd de antieke mythologie bestudeert, net als de Bijbel en de letteren studie staat hiermee in de traditie van de Zeven Vrije Kunsten, waar ook Jan Six mee verbonden mag worden. De Zeven Vrije Kunsten, oorspronkelijk bekend onder hun Latijnse naam septem artes liberales, waren zeven vakken die deel uitmaakten van het studieprogramma in antieke en middeleeuwse Europese scholen en met name de universiteiten. Ze worden 'vrij' genoemd (Latijn: liber), omdat zij de opleiding van de vrije mens beogen. Tegenwoordig spreken we over een 'vrije geest'.
Het trivium, waar grammatica , retoriek en dialectiek samenkomen, is een systematische methode van kritisch denken die wordt gebruikt om feiten en zekerheden vast te stellen uit informatie die wordt waargenomen door de vijf zintuigen: zicht, geluid, smaak, aanraking en geur.De 'Brillenverkoper' stelt het zicht centraal - daarnaast zien we de drie zangers waarin het gehoor centraal staat (het luisteren) Erboven zie je de operatie waarin de tastzin centraal staat en daarnaast het verloren gewaande schilderij (de flauwgevallen patiënt) die de ruikzin of de geur centraal stelt. Mogelijk wordt de smaakzin nog gevonden......
Rembrandt heeft vaak bekenden uit straat of eigen familie als model. De vrouw op de Brillenverkoper lijkt bijvoorbeeld sterk op een model dat op veel schilderijen uit zijn Leidse periode te zien is en die sinds de zeventiende eeuw aangeduid wordt als Rembrandts moeder, Neeltje van Zuydtbroeck.
De oude man zou zomaar de vader van de kunstenaar kunnen zijn, de Leidse molenaar Harmen Gerritsz. van Rijn. We kennen zijn uiterlijk van een portret uit ca. 1630.
In het artikel 'Nieuw licht op familiebanden' https://www.rembrandthuis.nl/en/kronieken/new-light-on-family-ties-rembrandt-vinck-van-swanenburgh/ kun je meer lezen over Rembrandts milieu en de iconografische vloeibaarheid van Rembrandts vroege werk wat suggereert dat hij een nog hoger doel nastreefde: een 'universele kunstenaar' zijn, bedreven in alle aspecten van zijn vak.
zoet, zuur, zout en bitter worden op de tong geproefd.
© Joke
Geen opmerkingen:
Een reactie posten